Se indholdet

Komfortabel kørsel 

Efter sin første elektriske konceptbil til bykørsel, Ami One Concept, præsenterer Citroën nu sin anden elektriske konceptbil, 19_19 Concept, som led i fejringen af sit 100-års jubilæum, og udtryk for visionerne om en bil til motor-/landevejskørsel. 

En futuristisk bil 

En futuristisk front

19_19 Concept har et aerodynamisk design. Forenden er forsynet med en dobbelt motorhjelm af plexiglas, en øvre og en nedre. Den øverste motorhjelm er højt hævet over skærmene, og fungerer som spoiler og holder for Full LED lyssignaturen, og er forsynet med Citroëns vinkellogo og Origins logoet. Kabinen og teknikken er synlig. Hjulophængets struktur, hjulene og skærmenes inderside er forsynet med striber, der minder om Citroëns vinkellogo. 

En højteknologisk bagende

Bagenden er et ekko af forenden: bagklappens boble, den aerodynamiske undervogn, lyssignaturen, med 2 lysstriber i Y-form, der indeholder Citroëns vinkellogo og danner en hækspoiler. Der er placeret 2 LIDAR systemer (målesystem der anvender laserregistrering) bagest på taget. Undervognen er udformet som et skatebord, hvor man kan se batterierne og alle de elektriske komponenter. Den er forsynet med 3 striber i blå, hvid og rød.

Et spektakulært design

En gennemsigtig boble

Med sit glasbeklædte karrosseri ligner 19_19 Concept en gennemsigtig boble. Den imponerer med sin lange akselafstand og sit korte overhæng for og bag. Den meget hvælvede kabine danner basis for en flyvinge i begge sider, og giver indtryk af robusthed og bredde. Foran er plexiglasset sorttonet, og bagi er det blåtonet som en reference til den blå »lille Rosalie«, der er en del af Citroëns arv. Foran kan passagererne se og blive set, mens den bageste ende er forsynet med en perforeret micro-film, så passagererne kan sidde mere privat.

Xxl hjul

19_19 Concept ser ud som om den svæver over XXL hjulene (diameter: 930 mm og 255/30 R30 dæk), der er udviklet i samarbejde med Good Year. Dæk og fælge ser ud som en enhed, da gummiet dækker fælgene, og bidrager til den gode lydkomfort. Skærmene, der er adskilt fra karrosseriet og sammenbygget med hjulene,  lader de fuldstændigt uafhængige hjul komme til syne. Det ser ud som om kabinen er placeret på 4 hvælvinger, der ikke rører vejen. Spinneren i midten er ubevægelig, og Citroën Origins logoet er synligt, når 19_19 Concept kører.

Født komfort

19_19 Concept tilbyder alle passagerer et særligt univers. 

Førerpladsen indeholder intuitive betjeningsanordninger, et head up-display med kørselsinformationer i forruden, et ultra-komfortabelt sæde og højttaler i nakkestøtten.

Forsædepassageren får en chaiselong med motorstyret, højdejusterbar fodstøtte og bagsæderne er udformet som en sofa. Alle passagerer har deres egen lydzone med individuelt indhold, rettet direkte mod dem selv. 

Det helt enkle instrumentbord er forneden forsynet med en zone af glas, der kan omdannes til skærm til visning af film. Rattet er svævende, med marmor look og er forsynet med en skærm i midten, der på skift viser alle Citroëns logoer gennem tiden. 

Dørene åbnes modsat rettet, og giver optimal adgang for alle passagerer, da der ikke er nogen midterstolpe.

19_19 Concept er forsynet med intelligent affjedring, og aktiv intelligent styring med et krængningsstabilisator-system som supplement til affjedringen med Progressive Hydrauliske Stop®. Bump og vibrationer fra vejen bliver dermed udjævnet. Dæk og fælge medvirker også til affjedringskomforten. Med IntelliGrip teknologien, der er et system bestående af intelligente sensorer, kan 19_19 Concept beregne den optimale køremåde, med påvirkning af hastighed, bremser, vejgreb og stabilitet. Fornemmelsen af at svæve hen over vejen

Født futuristisk - 100% elektrisk og selvkørende 

En rækkevidde på 800 km

19_19 Concept er 100 % elektrisk. Den går fra 0 til 100 km på 5 sekunder, og har en maks. hastighed på 200 km/k. Den ultra-hurtige opladning foregår via induktion, så der opnås en aktionsradius på 600 km i løbet af 20 minutter, helt uden ladekabel.

Selvkørende bil

19_19 Concept kan styre kørslen automatisk. Den kan få overdraget visse kørselsfaser, f.eks. kørsel på motorvej eller køkørsel. Føreren kan til enhver tid selv overtage styringen igen, hvis han/hun har lyst til at køre bilen selv eller i komplekse trafiksituationer, f.eks. kørsel i en tæt trafikeret bymidte.

En intuitiv og proaktiv personlig assistent 

Den personlige assistent kommer til syne i cylinderform på instrumentbordet. Den har kunstig intelligens og kan styre interaktioner med bilen og passagererne. Når føreren kører, er den stadig aktiv, men overtager ikke styringen af bilen. I førerløs funktion trækkes rattet og pedalerne tilbage og den personlige assistent udfoldes over instrumentbordet og frigør en projektionsflade til føreren. Den personlige assistent har stemmestyring med naturlig stemme, der er udviklet af SoundHound Inc, en startup-virksomhed fra Silicon Valley.