C3 er mærkets mest populære model og er solgt i mere end 5,6 mio. eksemplarer siden lanceringen af den første generation i 2002. C3 har også kørt sig ind på toppen af salgslisten i Danmark, hvor den er solgt i mere end 67.300 eksemplarer.
1 – KLASSELEDENDE KOMFORT
Komfort er et nøgleelement i Citroëns DNA. Det er vigtigt for Citroëns kunder, og derfor har man valgt at gå ekstra langt for at gøre den nye ë-C3 til den mest komfortable bil i segmentet. Det betyder helt konkret, at alle versioner af ë-C3 som standard er udstyret med Citroën Advanced Comfort® system, der med den velkendte progressive hydrauliske affjedring absorberer ujævnheder i vejen og skaber en fornemmelse af at flyve hen over vejen.
Som prikken over i´et er ë-C3 udstyret med Citroën Advanced Comfort® sæder, der er skræddersyet til bilen og består af ekstra skum, som sikrer støtte på hele turen.
Komfort handler også om rummelighed, og derfor er ë-C3 på alle leder og kanter gjort mere rummelig end sin forgænger. Den har en højde på 1.57 m, hvilket giver 30 mm ekstra loftshøjde for passagerne fortil. Albuepladsen til passagerne på bagsæderne er øget med 19 mm, mens pladsen til knæet er mere end 20 mm større end gennemsnittet i samme klasse. Bagagerummet kan rumme 310 liter og der er diverse opbevaringsmuligheder i både dørpaneler, midterkonsol mm.
Med en frihøjde på 163 mm (mod forgængerens 135 mm) er passagerne sikret en lettere ind- og udstigning samtidig med, at man oplever en mere sikker kørsel over fartbump, huller mm.
2 – NEM ELEKTRISK HVERDAG
ë-C3 er baseret på den omkostningseffektive BEV-platform og er som den første model i Stellantis gruppen udstyret med en 44 kWh LFP (Lithium Ferro Phosphate) batteripakke. Den har en rækkevidde på op til 320 km (WLTP) og kan DC hurtiglade med 100 kW fra 20 – 80 % på 26 min. Standard AC-opladning tager 2,5 timer med 11 kW eller lidt over 4 timer med 7 kW tilgængelig.
Motoren yder 113 hk og med en topfart på ca. 135 km/t har ë-C3 rigelig kraft og performance til hverdagens kørsel i byen og forstæderne. Det vil være muligt at planlægge rejser, overvåge opladningsstatus og batteriniveau i navigationssystemet takket være en ny e-ROUTES app. Denne app er specielt udviklet til Citroëns elektriske biler som en del af Connect Plus services. Ved at bruge MyCitroën app´en, kan man desuden styre opladningstidspunkter, forvarme eller forkøle bilen og meget mere.
3 – KOMFORTABEL OG VELUDSTYRET C-ZEN LOUNGE
Citroën ë-C3 kan fås med en bred vifte af udstyr og smarte løsninger. Med C-Zen Lounge, der bl.a. består af et Head-up Display og et kompakt rat, genopfinder Citroën det traditionelle instrumentbræt. Det giver nem adgang til alle vigtige informationer, uden at føreren skal fjerne sine øjne fra vejen. Herudover er bilen afhængigt af niveau udstyret med en 10,25 tommer infotainmentskærm eller en indbygget ‘My Citroën Play Smartphone Station’, der via en dedikeret app giver adgang til telefonen, radio, navigation mv.
Den nye ë-C3 vil være tilgængelig for sine europæiske kunder i et strømlinet line-up bestående af to versioner ‘You' og 'Max'.
’You’-versionen omfatter bl.a. LED-forlygter for, Citroën Advanced Comfort® system, Active Safety Brake (nødbremsesystem), nyt Citroën Head Up-display, 'My Citroen Play Smartphone Station' til infotainment, elektriske sidespejle, parkeringsradar bag, hækspoiler, fartpilot, manuel aircondition og 6 airbags.
Topversionen ’Max’ er herudover udstyret med: 17-tommer diamantslebne alufælge, Citroëns tofarvede lakering, tagræling, beskyttelsespaneler for- og bag, 10,25-tommer touchskærm, Citroën Advanced Comfort®-sæder, automatiske vinduesviskere, el-foldbare og opvarmede sidespejle, rat i lædereffekt, 60/40 sammenklappelig sædebænk på anden sæderække, LED-baglygter, tonede ruder bag, automatisk klimaanlæg, 3D-navigation, trådløs opladning, bakkamera mm.
Den nye ë-C3 er den første Citroën model med det nye logo på både front og bagende. Designet og især lyssignaturen er inspireret af konceptbilen Oli. Den fås i fem farver: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey og Perla Nera Black. Herudover er taglak i hvid eller sort standardudstyr på 'Max'-versionen.
ë-C3 bliver produceret i Slovakiet på Stellantis fabrikken Trnava og forventes introduceret på danske marked i Q2 2024.